Hier zijn we dan op een zonovergoten dinsdag op stap naar het bos.
Onze gids liet ons kennismaken met onze 5 zintuigen.
Hier zie je de 5 zintuigen bij elkaar.
Deze 5 zintuigen zullen toegepast worden in het bos.
Zintuig 1 HOREN: wat zit er in de koker?
Tip: we hebben het nodig om een zaadje tot boom te laten groeien.
En de kleuters konden het goed raden: zand/aarde, water en lucht.
Mooie paddenstoelen gevonden.
We bekeken de paddenstoelen met een spiegel.
Zo ontdekten we dat we ook onder de paddenstoel kunnen kijken zonder hem te moeten plukken.
Zintuig 2 was dus ZIEN of KIJKEN.
De kleuters mochten op de boomstam zitten, ogen sluiten en luisteren wat ze hoorden.
Daarna noteren welke geluiden ze hoorden. Dit was nog eens zintuig 1: HOREN
Zintuig 3 VOELEN:
Maak je eigen herfst tafereel met herfstmateriaal dat op de grond ligt.
Onderweg deelde de gids kastanjes uit op van de proeven.
Zintuig 4 PROEVEN
We kwamen op de wandeling aan de ijskelder.
De kleuters hoorden van de gids een verhaal over de vleermuis.
RUIKEN was dan ook ons laatste zintuig dat we mochten waarnemen.
Elke kleuter kreeg een blaadje tussen de handen dat een lekkere geur had.
Zij mochten raden wat het was. Bloem (sinaasappelgeur) of een dennenappel.
Nog even poseren bij een mooie paddenstoel.
Dit is een echte vleermuis. Dit vonden de kleuter echt wel cool.
Dan boterhammen eten. Die smaakten goed.
En nu nog wat spelen in de speeltuin, we leerden veel bij vandaag dus even relaxen mocht wel.
Dat zag er een leuke uitstap uit!
BeantwoordenVerwijderen